Existuje spôsob ako posilniť svoju silu vôle?

Túto otázku si kládli výskumníci, keď spoznávali vedu z inej stránky ľudskej duše. Rôznymi testami zistili, že ľudská vôľa je ako sval. Môže sa vysiliť nadmerným používaním a vyžaduje „potravu”, aby sa doplnila. Keď ju berieme ako sval, vieme ju aj posilniť?

Niekoľko štúdií hovorí, že sila vôle, tak ako iné svaly môže byť posilnená so správnymi cvikmi.

Malé varovanie: rovnako ako všetky cvičenia aj tieto môžu byť výzvou. Budete sa rovnako namáhať ako by ste namáhali nohy pri behu. Ale je vedecky dokázané, že výsledky sa dostavia, hoci to v krátkodobom horizonte nebude jednoduché,  po čase dokážete ovládnuť pokušeniu.

1. 10 minút meditácie

S meditáciou dosiahnete najrýchlejšie výsledky zo všetkých cvičení, ktoré zmienime. Meditácia zlepšuje koncentráciu, zvyšuje sebavedomie a zbavuje stresu. Človek sa po nej uvoľní a lepšie vyrovnáva s okolnosťami. Výskumy hovoria, že už po 2-3 dňoch praktizovania meditácie sa zlepší vaše sústredenie, budete mať viac energie a menej stresu.

Začnite s jednoduchšími cvičeniami. Napríklad:

  • Sadnite si na stoličku alebo zaujmite polohu v sede s prekríženými nohami. Zatvorte oči, uvoľníte telo a urobte niekoľko normálnych dychov.
  • Sústreďte sa na dýchanie. Po každom výdychu, ešte predtým než sa nadýchnete, ticho počítajte: “jeden” (výdych), “dva” (nádych) a takto pokračujte do “päť”, potom začnite počítať od “jeden”.
  • Čoskoro zistíte, že myseľ vás chce rozličnými myšlienkami odpútať od počítania. Zakaždým, keď si uvedomíte, že vaša pozornosť slabne, jemne vráťte myseľ naspäť. Keď skončíte, pomaly vyjdite z meditácie a otvorte oči.

 

2. Pracujte na držaní tela

Pri testovaní, či sa dá sila vôle skutočne posilniť, výskumníci požiadali skupinu účastníkov, aby pracovali na svojom držaní tela po dobu dvoch týždňov. Zakaždým keď sa prichytili, že sa hrbia, museli sa vyrovnať. Jednoduché precvičovanie na rôznych silovo-vôľových cvičeniach ako je toto výrazne zlepšilo ich vytrvalosť.

Zo začiatku jednoducho korigujte držanie tela vždy keď sa pristihnete, že sa hrbíte. Znie to veľmi jednoducho, ale chce to pevnú vôľu. Zakaždým, keď to urobíte je to ako jedno kolo precvičenia si pevnej vôle.

3. Strážte si jedálničiek 

Rovnaká štúdia tvrdí, že tí, čo si zaznamenávajú svoj jedálniček s denným rozpisom, čo kedy zjedli si zlepšili pevnú vôľu. Väčšina z nás si nezaznamenáva všetky potraviny, ktoré zje a chce to pevnú vôľu sledovať to. Bude fungovať akýkoľvek záznam informácií, ale ja odporúčam food diary. Food diary ráta kalórie, ktoré ste nabrali počas dňa, alebo spálili cvičením. Dnes už nájdete množstvo aplikácií, ktoré si môžete stiahnuť do svojho mobilu alebo tabletu.

4. Používajte druhú ruku 

Použitím rovnakej metódy ako pri precvičovaní držania tela vedci vykonali ďalšie štúdie. Jedna z nich fungovala veľmi dobre. Používať opačnú ruku. Mozog je nastavený tak, aby používal dominantnú ruku a chce to pevnú vôľu použiť tu druhú.

Zo začiatku si vyberte časť dňa kedy budete používať iba druhú ruku. Stačí jedna hodina, aby ste získali výsledky. A z vlastnej skúsenosti, ak to bude viac ako jedna hodina unavíte si silovo-vôľovi sval.

5. Napravte svoj prejav  

V ďalšom teste sa výskumníci zamerali na to, aby zmenili na aktéroch prirodzený prejav. Znamená to napr. obmedziť nadávky, alebo povedať “ahoj” namiesto “čau”. Opäť to chce silu vôle ísť proti svojmu inštinktu.

Zo začiatku si vyberte časť dňa a slová, ktoré budete obmieňať. Ako všetky zmienené cvičenia, stačí dva týždne a značne si zlepšíte silu vôle.

6. Dodržiavajte termíny

Všetci si pamätáme školské časy, ako sme robili všetko na poslednú chvíľu. Ak máme niečo urobiť a nechávame to na poslednú chvíľu, rozptyľujeme sa inými vecami, oslabujeme si tým pevnú vôľu. Výskumníci zistili, že ak sa snažíme byť nadmieru produktívny a dodržiavame “deadliny” , precvičujeme si tým pevnú vôľu.

Zo začiatku sa chopte úloh, ktoré ste odkladali a stanovte si lehotu, do ktorej to splníte. Dajte si reálny termín, aby ste sa uistili, že ho dodržíte. Účastníci, ktorí tento systém dodržiavali aspoň 2 týždne, nie len že dokončili svoj “to do” zoznam, ale dokonca dodržiavali diéty, prestali piť a fajčiť.

7. Sledujte svoje výdavky 

Tak ako väčšina z nás nesleduje jedlo, ktoré zjeme, tak nesledujeme peniaze, ktoré minieme. Aj keď nechcete znížiť svoje výdavky, podľa vedcov pre posilnenie pevnej vôle ich stačí sledovať.

Zo začiatku si môžete stiahnuť aplikáciu, ktorá sa dokáže prepojiť s vašim bankovým účtom, kreditkami atď. a automaticky sledovať vaše nákupy. Ak ju budete pravidelne sledovať zistíte načo míňate zbytočne peniaze, a že si isté maličkosti môžete odoprieť.

8. Používajte posilňovač zápästia

Tí, čo si naozaj chcete zvýšiť vytrvalosť, môžete posilňovať predlaktia stláčaním posilňovača zápästia až do vyčerpania. Ak ste to niekedy predtým skúsili viete, že z toho pália predlaktia. Chce to vytrvalosť vydržať pri tom.

Zo začiatku si jednoducho kúpte posilňovač zápästia a stláčajte ho každou rukou až do vyčerpania. Ak zotrváte napriek tomu, že to bude bolieť, zvýšite si tým vytrvalosť na ďalšie náročnejšie úlohy.

9. Porozmýšľajte nad automatickými rozhodnutiami 

Po celý deň premýšľajte nad svojimi rozhodnutiami. Často sme tak stratení v myšlienkach, že niektoré kroky robíme automaticky. Pri tom, ak by ste si vynahradili čas a popremýšľali prečo robíte vaše denné rozhodnutia, zvýšili by ste si schopnosť sústrediť sa a odolať pokušeniu.

Zo začiatku sa musíte prichytiť pri nejakom automatickom rozhodnutí a spýtať sa samých seba prečo to robíte. Napr. prečo ste si dali na raňajky cereálie miesto vajíčok, alebo presne 2 kocky cukru do kávy. Akýkoľvek spôsob vedomého premýšľania nad automatickým správaním vám zvýši sústredenie a sebaovládanie.

10. Noste si so sebou niečo lákavé

Ďalšia príležitosť ako povedať “nie”. Výskumníci dali za úlohu účastníkom, aby si so sebou celý deň nosili niečo, čo majú radi. Tí, čo vedeli odolať pokušeniu a celý deň si nedali sladkosť, dokázali odolať pokušeniu aj v živote.Zo začiatku sa musíte naučiť ako odolať túžbe. Potom noste so sebou niečo malé, ale lákavé. Nemusí to byť celý deň, ale aspoň po dobu, v ktorej budete v pokušení. Tým, že si stále poviete “nie” zvýšite schopnosť odolať pokušeniu a ignorovať pokušenie.

Záver

So správnym precvičovaním môže byť pevná vôľa posilnená ako všetky ostatné svaly. Poskytli sme vám 10 návodov ako posilniť svoje sebaovládanie, sústredenie a vytrvalosť. Nesnažte sa ich robiť všetkých 10 naraz. Premýšľajte o precvičovaní pevnej vôle ako o maratóne. Ani váš prvý tréningový beh by nemal mať 20 km. Takže si vyberte len jeden z horných cvikov a pridajte ho do každodennej rutiny.

Určte si, ktoré z cvičení sú najpraktickejšie a najefektívnejšie pre váš stanovený cieľ a dajte sa do práce. Ak zotrváte budete na najlepšej ceste stať sa psychicky silným.

Zdroj: psychologytoday.comentrepreneur.comwww.willpowered.co